Over ons

In 2013 is de stichting opgezet met het doel een verandering te brengen in het leven van minderbedeelden in Peru. Daarvoor zijn twee projecten ontworpen, een leesproject en een kickboks project. Van het jaar 2014 tot en met 2016 zijn deze twee projecten succesvol gerealiseerd en afgerond in de Amazonestad Iquitos in Peru.

Ondertussen staat een nieuw project gepland in de hoofdstad Lima in Peru. In de afgelopen paar jaar wordt er steeds meer aandacht besteed aan de problematiek van mishandeling, verkrachting en minderwaardigheid van vrouwen in Peru. Er zijn meerdere malen demonstraties gehouden onder het motto ‘ni una menos’ (niet één minder). Vrouwen eisen gelijkwaardigheid en een eind aan huiselijk geweld en geweld tegen vrouwen.

Bij deze gedachtegang sluit de stichting zich aan en heeft daarom besloten het vrouwen welzijnsproject ‘Kolibrie’ op te zetten. Het doel is om vrouwen op te leiden tot zelfstandige ondernemende vrouwen die een eigen bedrijf kunnen starten en zich bewust zijn van hun rechten als vrouw en als ondernemer.

Wat wij willen zien door middel van onze projecten staat eigenlijk al in de naam; Sonrisa betekent glimlach. Met andere woorden, wij willen een glimlach zien op de gezichten van een ieder die met onze projecten meedoen.

Vrouwen hebben rechten

Vrouwen hebben recht op

onderwijs, zelfontwikkeling, zelfverdediging, bescherming, gerechtigheid en onafhankelijkheid

Een vrouw heeft gelijke rechten als de man

Een vrouw maakt haar eigen keuzes

en bepaalt zelf de inrichting van haar leven

Een vrouw besluit zelf

wat zij wilt met haar lichaam en met haar gevoelens

Onze missie

Wij geloven in een lach op een ieders gezicht

• Vrouwen ervaren wat het betekent om voor zichzelf op te komen en daarmee andere vrouwen aan te moedigen om hetzelfde te doen. Er wordt ingezien dat ze niet alleen zijn en dat er altijd een uitweg gevonden kan worden, hoe klein die uitweg ook lijkt.
  • Vrouwen in een minderwaardige positie ontwikkelen een positiever zelfbeeld en verminderen hun onderdrukking.
  • Vrouwen beseffen zich dat zij waardevol zijn in de maatschappij.
  • De vrouwen krijgen, middels het aanbod aan cursussen, de kans op zelfstandigheid en onafhankelijkheid door geschoold te worden om een eigen bedrijf te kunnen starten.

Onze huidige projecten

Welzijnsproject voor vrouwen in Peru

Het doel van Stichting La Sonrisa met dit welzijnsproject in Peru is om vrouwen op te leiden...