Over ons

In 2013 is de stichting opgezet met het doel een verandering te brengen in het leven van minderbedeelden in Peru. Daarvoor zijn twee projecten ontworpen, een leesproject en een kickboks project. Van het jaar 2014 tot en met 2016 zijn deze twee projecten succesvol gerealiseerd en afgerond in de Amazonestad Iquitos in Peru.

Ondertussen staat een nieuw project gepland in de heilige vallei in de stad van Cusco, in Peru. De afgelopen twee jaar worden wij allemaal in de greep gehouden van de pandemie en lockdowns. Families die voor lange tijd opgesloten in huis zaten, buiten de deur een mondkapje op moeten, kinderen die niet naar school gaan en online les geen optie is want er is geen internet bereik, heeft gezorgd voor veel stress, familie problemen, agressie en geweld.

Om deze reden hebben wij besloten de families hier een ruimte te geven ter uitlaatklep voor hun frustraties, woede en agressie. Dit doen wij door middel van muay thai lessen, yoga lessen en meditatie lessen.

Vrouwen krijgen iedere zaterdag anderhalf uur les. De kinderen en jongeren zullen drie keer per week een uur les krijgen. De mannen zullen één keer per week anderhalf uur les krijgen.

Het doel is het gevoel van eigenwaarde en autonomie te versterken, zelfbeheersing te leren, normen en waarden en kennis van lichaam en ziel. Alles ter behoeve van het individuele en collectieve welzijn.

Wat wij willen zien door middel van onze projecten staat eigenlijk al in de naam; Sonrisa betekent glimlach. Met andere woorden, wij willen een glimlach zien op de gezichten van een ieder die met onze projecten meedoen.

Vrouwen hebben rechten

Vrouwen hebben recht op

onderwijs, zelfontwikkeling, zelfverdediging, bescherming, gerechtigheid en onafhankelijkheid

Een vrouw heeft gelijke rechten als de man

Een vrouw maakt haar eigen keuzes

en bepaalt zelf de inrichting van haar leven

Een vrouw besluit zelf

wat zij wilt met haar lichaam en met haar gevoelens

Onze missie

Wij geloven in een lach op een ieders gezicht

• Vrouwen ervaren wat het betekent om voor zichzelf op te komen en daarmee andere vrouwen aan te moedigen om hetzelfde te doen. Er wordt ingezien dat ze niet alleen zijn en dat er altijd een uitweg gevonden kan worden, hoe klein die uitweg ook lijkt.
  • Vrouwen in een minderwaardige positie ontwikkelen een positiever zelfbeeld en verminderen hun onderdrukking.
  • Vrouwen beseffen zich dat zij waardevol zijn in de maatschappij.
  • De vrouwen krijgen, middels het aanbod aan cursussen, de kans op zelfstandigheid en onafhankelijkheid door geschoold te worden om een eigen bedrijf te kunnen starten.

Onze huidige projecten

Welzijnsproject voor families in Peru

Het doel van Stichting La Sonrisa met dit welzijnsproject in Peru is om vrouwen, kinderen en...