Muay Thai in Iquitos

For english: https://stichtinglasonrisa.nl/muay-thai-in-iquitos-2/

Zo’n 3 en een half jaar geleden werd het muay thai project afgerond in Iquitos. Alle materialen werden overgedragen aan Michel die het project zou doorzetten vanuit zijn achtertuin. Een aantal weken hebben de jongens en meiden hard gewerkt om de achtertuin geschikt te maken als muay thai school. Nu mochten wij waarnemen wat een groot succes dit is geworden.

Huacapu gym Iquitos

Vol trots kunnen wij vertellen dat Michel nu een grote groep leerlingen heeft. Er zijn nog altijd leerlingen van het project uit 2015-2016 die zijn blijven trainen. De twee die uitblinken zijn Daniel en Edgard die nooit van Michel zijn afgeweken.

Daniel is nu 14 jaar oud en heeft een zwaar bestaan. Hij woont alleen met zijn oma terwijl zijn moeder met zijn broertje en zusje ergens anders wonen. Hij moet zelf voor zijn inkomen zorgen en krijgt geen steun van zijn ouders, die het zelf al heel moeilijk hebben om dagelijks eten op tafel te krijgen. Daniel zijn grote droom is professioneel muay thai vechter te worden en doet er alles aan om dit te bereiken. Naast het deelnemen aan mma-wedstrijden die gehouden worden in de stad Iquitos, traint hij 3-4 uur per dag, werkt hij van 4 tot 6 uur ’s ochtends en gaat hij naar de middelbare school. Als werk brengt hij brood van de bakker rond bij de lokale winkeltjes, die het brood verkopen. Hier krijgt hij ongeveer €5 voor, waarmee hij rond moet zien te komen.

Edgard is nu 17 jaar oud en woont bij zijn moeder en oma in huis. Hij heeft een zusje waar hij regelmatig op moet passen en ook zijn droom is professioneel muay thai vechter te worden. Net als Daniel neemt hij deel aan mma-wedstrijden in de stad. Allebei doen zij mma omdat er nog geen muay thai wedstrijden georganiseerd worden. Op deze manier doen zij toch een competitie-vorm dat muay thai heeft en het helpt hen voedsel op tafel te krijgen. Deze jongens zijn zeer getalenteerd en laten dat zien tijdens hun wedstrijden. Dankzij hun discipline, doorzettingsvermogen en talent doen zij het uitstekend tijdens de wedstrijden en hebben zij sponsors kunnen krijgen. Deze sponsors zorgen ervoor dat zij iedere dag een goede maaltijd hebben.

Behalve Michel zijn ook Manuel en Genister een muay thai school gestart om verder te gaan met de sport en het aanleren van normen en waarden. Normen en waarden als respectvol zijn, nederig, behulpzaam en gedisciplineerd. Manuel heeft zijn schooltje geopend op de benedenverdieping in zijn eigen huis. Zijn huis staat in de armste wijk van Iquitos waar veel sprake is van misbruik, mishandeling, diefstal en drugsconsumptie. Hij probeert de kinderen en jongeren op het rechte pad te houden en hen te leren dat er meer in het leven is dan wat zij dagelijks om hun heen zien. Manuel heeft zelf een andere volwassen leerling gemotiveerd ook een school te starten in een andere wijk. Op deze manier blijft de sport groeien en het overbrengen van de juiste normen en waarden op jongeren en kinderen.

Wai Kru gym Iquitos gedirigeerd door Manuel (tussen Lisanne en Frank in)

Genister is als tiener bij ons muay thai project actief geweest en is ondertussen fulltime aan het werk. Hij mistte muay thai zo erg en wilde hier ook graag mee verder gaan. Hij besloot samen met een vriend die een lokaal beschikbaar stelde om zijn eigen muay thai school te starten. Overdag is het lokaal een computerlokaal en ’s avonds maken ze er een muay thai school van. Genister geeft les aan een grote groep van zo’n 20 jongeren zodra hij klaar is met werk.

Genister (rechts met het lichtblauwe tshirt) zijn muay thai school

Wij zijn supertrots op deze fantastische vooruitgang. Dit is meer dan waar op gehoopt hadden. De sport blijft groeien en het overbrengen van normen en waarden groeit daarmee ook. Het project startte met het doel kinderen/jongeren/vrouwen weerbaar te maken en hun zelfvertrouwen te laten groeien. Wij wilden hen een plek geven waar zij lekker konden sporten en zich thuis voelden en zichzelf konden zijn. Wij wilden hen leren dat zij zelf hun toekomst konden ontwerpen. Dat bericht is bij velen aangekomen en zij proberen dat nu zelf aan anderen te leren zonder daar iets voor terug te vragen. Zoals de leerlingen iedere keer tegen ons zeggen:

‘Met het project hebben wij de zaadjes geplant, de plant is nu aan het groeien en steeds groter aan het worden.’