Project Kolibrie

For English: https://stichtinglasonrisa.nl/project-hummingbird/

Welzijnsproject voor vrouwen vanaf 2020

In Peru heerst een machocultuur waarbij vrouwen neerbuigend behandeld worden. Vrouwenemancipatie is recent pas in beeld gekomen. Er worden demonstraties gehouden tegen vrouwengeweld en moord op vrouwen. Nieuws over tragische moorden, verkrachtingen en mishandelingen worden massaal gedeeld via sociale media en vrouwen starten voor zichzelf op te komen. Toch zijn er nog veel vrouwen die geen steun vinden of niet weten waar zij moeten beginnen. Zij weten niet hoe zij voor zichzelf moeten opkomen en op welke manier zij onafhankelijk kunnen worden.

Volgens een officieel onderzoek naar vrouwen mishandeling, gedaan door Worldwide Independent Network of Market Research (WIN), in 2017, kwamen de volgende cijfers naar voren in Peru:

78% van de vrouwen zegt dat er weinig tot geen rekening wordt gehouden met de rechten van vrouwen.

30% van de vrouwen is een keer fysiek of psychologisch mishandeld in 2017.

41% van de vrouwen heeft met seksuele intimidatie of seksueel misbruik te maken gehad in 2017.

De onderstaande cijfers van vrouwengeweld, in het district Villa El Salvador, liegen er niet om dat dit een noodzakelijk project is.

Per jaar lijden:
1323 vrouwen aan geestelijk geweld
1006 vrouwen aan fysiek geweld
167 vrouwen aan seksueel misbruik

Daarom richt Stichting La Sonrisa, in samenwerking met de gemeente Villa El Salvador en feministisch instituut Flora Tristán, zich in dit project op vrouwen en heeft als doelgroep vrouwen in erbarmelijke economische omstandigheden vanaf 18 jaar waaronder alleenstaande moeders, niet opgeleide (jonge) vrouwen en vrouwen die willen scheiden maar wegens financiële afhankelijkheid niet kunnen scheiden.

Ons doel is om vrouwen autonoom te maken en op te leiden tot zelfstandige ondernemers die zich bewust zijn van hun rechten.

Wij bereiken dat doel door iedere twee maanden een cursus aan te bieden met de volgende activiteiten:

• Cursus bakkerij, handwerkjes en naaien met les in het starten van een eigen onderneming. Deze cursus wordt verzorgd door de gemeente Villa El Salvador.
  • Muay Thai lessen ter zelfverdediging. Deze lessen worden verzorgd door Lisanne van der Molen en ondersteund door Stichting La Sonrisa.
  • Seksuele voorlichting en les over rechten voor vrouwen. Deze lessen worden verzorgd door feministisch instituut Flora Tristán.