Project Kolibrie

For English: https://stichtinglasonrisa.nl/project-hummingbird/

Welzijnsproject voor families vanaf 2022

In Peru heerst een machocultuur waarbij vrouwen neerbuigend behandeld worden en kinderen geen vragen mogen stellen en weinig aandacht krijgen. Er zijn veel vrouwen die geen steun vinden of niet weten waar zij moeten beginnen om uit hun situatie te komen met hun kinderen. Ook de mannen zijn zich niet bewust van hun acties en welke consequenties dit met zich meebrengt.

Het doel van Stichting La Sonrisa met dit welzijnsproject in Peru is om vrouwen, kinderen en jongeren hun eigenwaarde in te laten zien, hun zelfvertrouwen omhoog te halen en zelfverdediging aan te leren. Daarbij geven wij ook ruimte aan mannen om met hun trauma’s om te gaan en hen een uitlaatklep te geven voor hun agressie en opgekropte emoties.

Cijfers

In 2020 is er een officieel onderzoek naar vrouwen mishandeling gedaan door ENDES.

Hierin kwamen onder andere de volgende cijfers naar voren in Peru:

50,6% van de vrouwen heeft te maken gehad met psychologische mishandeling door hun partner in 2020.

27,5% van de vrouwen is fysiek mishandeld door de partner in 2020.

6% van de vrouwen heeft met seksuele intimidatie of seksueel misbruik, door de partner, te maken gehad in 2020.

23% van de kinderen wordt met fysiek geweld ‘gecorrigeerd’.

Daarom richt Stichting La Sonrisa zich in dit welzijnsproject op hele families in de heilige vallei, in Cusco, te Peru. De doelgroep zijn zowel vrouwen, mannen, kinderen en jongeren in erbarmelijke economische omstandigheden.

Doel

Ons doel is om families inzicht te geven in hun eigen welzijn, beter leren communiceren, een uitlaatklep geven en zelfvertrouwen te krijgen.

Wij bereiken dat doel in dit welzijnsproject door een cursus van drie maanden met verschillende activiteiten:

• Yoga lessen voor ontspanning
  • Muay Thai lessen ter zelfverdediging en loslaten van agressie
  • Meditatie lessen om tot zichzelf te komen en goede ademhalingstechnieken te leren om tot rust te komen
  • Seksuele voorlichting en les over rechten voor vrouwen
  • Contact met paarden en paardrijden als therapeutisch hulpmiddel
  • Thaise massage les om elkaar onderling te kunnen helpen met fysieke problemen en/of een eigen onderneming te starten

Bij het afsluiten van de cursus ontvangen de deelnemers een officieel certificaat, uitgegeven door de Thaise massage school in Thailand.