Project Kolibrie

For English: https://stichtinglasonrisa.nl/project-hummingbird/

Welzijnsproject voor vrouwen vanaf 2020

In Peru heerst een machocultuur waarbij vrouwen neerbuigend behandeld worden. Vrouwenemancipatie is recent pas in beeld gekomen. Er worden demonstraties gehouden tegen vrouwengeweld en moord op vrouwen. Nieuws over tragische moorden, verkrachtingen en mishandelingen worden massaal gedeeld via sociale media en vrouwen starten voor zichzelf op te komen. Toch zijn er nog veel vrouwen die geen steun vinden of niet weten waar zij moeten beginnen. Zij weten niet hoe zij voor zichzelf moeten opkomen en op welke manier zij onafhankelijk kunnen worden.

Volgens een officieel onderzoek naar vrouwen mishandeling, gedaan door Worldwide Independent Network of Market Research (WIN), in 2017, kwamen de volgende cijfers naar voren in Peru:

78% van de vrouwen zegt dat er weinig tot geen rekening wordt gehouden met de rechten van vrouwen.

30% van de vrouwen is een keer fysiek of psychologisch mishandeld in 2017.

41% van de vrouwen heeft met seksuele intimidatie of seksueel misbruik te maken gehad in 2017.

Daarom richt Stichting La Sonrisa zich in dit project op vrouwen en heeft als doelgroep vrouwen in erbarmelijke economische omstandigheden vanaf 16 jaar waaronder alleenstaande moeders, niet opgeleide (jonge) vrouwen en vrouwen die willen scheiden maar wegens financiƫle afhankelijkheid niet kunnen scheiden.

Ons doel is om vrouwen op te leiden tot zelfstandige ondernemers die zich bewust zijn van hun rechten.

Wij bereiken dat doel door een cursus van drie maanden aan te bieden met de volgende activiteiten:

• Cursus Thaise massage
  • Muay Thai lessen ter zelfverdediging
  • Seksuele voorlichting en les over rechten voor vrouwen
  • Les in het starten van een eigen onderneming

Bij het afsluiten van de cursus ontvangen de vrouwen een officieel certificaat, uitgegeven door de Thaise massage school in Thailand. Ook krijgen zij materialen die nodig zijn om te starten met een eigen onderneming.

Waarom kiezen wij voor Thaise massage met dit project?

Omdat er in Peru veel vraag is naar massages ter ontspanning en Thaise massage is relatief onbekend. Dit wekt interesse en zal voor meer klanten zorgen. Het voordeel van Thaise massage is dat de cliƫnt zijn kleren aan houdt. Naast de voordelige werking ter ontspanning is het ook zeer goed voor de flexibiliteit van het lichaam daar er ook rekoefeningen gedaan worden. Tot slot zijn er niet veel materialen voor nodig en kun je bijna overal hiermee aan het werk gaan. Kortom, meer kansen voor de vrouwen.