De doelen van dit project zijn het leesonderwijs verbeteren op de basisscholen en leerkrachten vakkundig maken binnen het onderwerp technisch lezen. Hiermee kan het analfabetisme aangepakt worden en leren kinderen daadwerkelijk goed lezen.

Van 2014 tot en met 2016 zijn wij actief geweest met dit project op vier verschillende scholen. De eerste school was basisschool ‘Señor de los milagros’ waar het leesniveau van de leerlingen zeer laag lag. Op iedere school zijn we de eerste week begonnen met het afnemen van leestoetsen om het leesniveau in te schatten van de kinderen.
Op de eerste school konden we na een half schooljaar met de leerkrachten en de leerlingen werken de volgende vergelijking in resultaten maken.
Groep 3
Goed: Het kind kent het alfabet en kan woordjes van vier letters lezen.
Gemiddeld: Het kind kent een deel van het alfabet en leest woordjes van vier letters op een laag tempo.
Onvoldoende: Het kind kent een paar of geen letters van het alfabet en kan geen woordjes lezen.
Resultaten groep 3 leesniveau september
Aantal leerlingen | 55 |
Goed | 15 |
Gemiddeld | 13 |
Onvoldoende | 27 |
Resultaten groep 3 leesniveau december
Aantal leerlingen | 52 |
Goed | 33 |
Gemiddeld | 8 |
Onvoldoende | 11 |
Groep 4
Goed: Het kind kan vloeiend en vlot woordjes lezen van 4 tot 6 letters.
Gemiddeld: Het kind kan vloeiend woordjes lezen van 4 tot 6 letters maar niet vlot.
Onvoldoende: Het kind kan niet vloeiend en/of niet vlot woordjes lezen van 4 tot 6 letters.
Resultaten groep 4 leesniveau september
Aantal leerlingen | 64 |
Goed | 10 |
Gemiddeld | 25 |
Onvoldoende | 29 |
Resultaten groep 4 leesniveau december
Aantal leerlingen | 68 |
Goed | 33 |
Gemiddeld | 20 |
Onvoldoende | 15 |
De andere basisscholen waar we mee gewerkt hebben zijn ‘La victoria de Jesús’, ‘Elim’ en ‘El progreso‘.