Sportproject

Na
Voor

Na het vinden van een lokaal en het klaar maken daarvan stroomden binnen een week de lessen vol met enthousiaste kinderen en jongeren. De dames lieten nog even op zich wachten. Uiteindelijk zijn de groepen uitgegroeid tot volle groepen van 20 tot 30 leerlingen en is de damesgroep ook gegroeid met meiden en vrouwen.

De meiden onderling zijn een vriendengroepje geworden en vertrouwen elkaar met hun problemen en situaties. Ze hebben geleerd met elkaar in gesprek te gaan en op elkaar te steunen. Regelmatig wordt er gesproken over mishandeling, misbruik en het voorkomen van gevaarlijke situaties.

Nationale kampioenschappen

Dankzij donaties van donateurs hebben wij twee leerlingen, Daniel en Lleimy, mee naar Lima kunnen nemen voor de Nationale kampioenschappen. Zij waren erg blij dat zij hieraan mochten deelnemen.

Daniel is na drie wedstrijden tweede geworden en Lleimy heeft één wedstrijd gedaan tegen een ervaren meid en heeft op punten verloren. Beiden waren dankbaar en gelukkig met hun ervaring buiten hun eigen stad en in de sport.

Voortzetting thaiboks lessen

Achtertuin van Michel

Naar de afronding van het project toe is in overleg besloten, dat Michel die het hele jaar met ons meegelopen heeft als stagiair en veel ervaring heeft opgedaan, in zijn achtertuin verder gaat met het les geven van thaibokslessen aan minderbedeelden. De jongens zijn hard aan het werk gegaan om de achtertuin klaar te maken en een dakje erop te plaatsen.

Daarnaast waren er drie andere leerlingen, waaronder één volwassen vrouw genaamd Carmen, die zo gemotiveerd zijn geraakt door deze sport, dat ook zij het les geven wilden oppakken en op die manier iets voor hun buurtgenoten terug konden doen.

Vandaag de dag zijn er drie thaiboks schooltjes in Iquitos en één in Jaen (andere stad in Peru) waar Carmen naar toe is verhuisd en het verder heeft opgepakt.

De thaiboks school onder leiding van Manuel del Aguila plaatst regelmatig foto’s en berichten op facebook.

Gedragsverandering

schoonmaakdag

In gedrag zijn grote veranderingen merkbaar. Daar waar de leerlingen geen normen en waarden kenden, wordt nu volop rekening gehouden met deze normen en waarden. Simpele handelingen zoals gedag zeggen is iets wat de leerlingen niet deden maar nu vergeten ze het nooit meer. Alle leerlingen groeten iedereen, ze komen op tijd op de training en in het geval dat ze te laat komen vragen ze toestemming om te trainen. Iedere laatste zaterdag van de maand komen alle leerlingen om alle materialen schoon te maken. Er is saamhorigheid, respect, discipline en vertrouwen.

Ondanks de verandering die wij hebben gezien wilden wij ook weten of de leerlingen zelf voelden dat ze veranderd zijn en hoe hun omgeving dat ziet. Om dat te meten bij de leerlingen hebben ze zelfevaluaties gedaan en hebben wij de ouders gevraagd een enquête over het gedrag van hun kind in te vullen en daarbij duidelijk te maken wat er veranderd is in het gedrag van hun kind. Met name werden respect, discipline, verantwoordelijkheid en gezondheid genoemd.

Een greep uit de reacties van de ouders en kinderen:

Ouders

– Mijn zoon heeft geleerd verantwoordelijkheid te nemen en zijn zelfvertrouwen is gegroeid.

– Mijn zoon is niet angstig meer en heeft meer vrienden dan eerst. Hij heeft meer zelfvertrouwen gekregen, is geordend, groet thuis en zegt dankjewel en helpt in huis.

– Het heeft mijn kind actief en leergierig gemaakt.

– Mijn kind heeft een betere concentratie, is verantwoordelijk en gedisciplineerd. Hij is afgevallen en kan zich rustig houden in lastige situaties. Het project heeft een belangrijke plaats in zijn leven genomen.

– Mijn dochter heeft geleerd verantwoordelijk en positief te zijn. Ze leert zichzelf te respecteren en zichzelf te verdedigen.

Kinderen

– Ik word er blij van dat ik mijzelf kan verdedigen. Vroeger werd ik gepest en jatten ze mijn tas maar dat gebeurt nu niet meer. (jongen 9 jaar)

– Ik ga nu niet meer met de verkeerde vrienden om (gevechten en overvallen) en ik heb geleerd zelf beslissingen te nemen in wat ik wil of denk en ik ben gestopt met denken aan drugs. (benzine etc.) Ik heb zelfvertrouwen gekregen en bepaal nu zelf wie mijn vrienden zijn zonder  te luisteren naar anderen wie wel of niet goed is want dat bepaal ik zelf. Mijn trainster laat zien dat ik meer kan dan ik denk en zij geeft mij nog meer vertrouwen dan dat mijn eigen ouders kunnen geven. (meisje 15 jaar)

– Ik ben aardig en respectvol naar anderen geworden en ik help andere mensen. Er is een buurman die niet kan lopen en nu help ik hem. (jongen 8 jaar)

– Ik voel mij jonger en heb meer zelfvertrouwen. Ik heb geen last meer van hoofdpijn en stress. Ik voel mij belangrijk en ik heb geen angst meer. Ik leer om mijn kinderen te laten zien dat ik altijd moet doorzetten en dat ik iets kan als ik in mijzelf geloof. (vrouw 43 jaar)

– Ik hou mij niet meer bezig met slechte dingen zoals drugs, overvallen etc. Ik voel dat het beter is om met sport bezig te zijn dan thuis niks productief te doen. (jongen 16 jaar)

– Ik heb drastische veranderingen gemaakt in mijn persoonlijke leven, ik ga nu vroeg naar bed en sta op tijd op, ik ben gedisciplineerd en geordend geworden. Ik heb nieuwe mensen leren kennen en nieuwe vrienden gemaakt. (jongen 16 jaar)