Welzijnsproject voor vrouwen in Peru

Het doel van Stichting La Sonrisa met dit welzijnsproject in Peru is om vrouwen op te leiden tot zelfstandige ondernemers. Mede omdat er in Peru een machocultuur heerst waarbij vrouwen neerbuigend behandeld worden. Vrouwenemancipatie is recent pas in beeld gekomen. Er worden bijvoorbeeld demonstraties gehouden tegen vrouwengeweld en moord op vrouwen. Nieuws over tragische moorden, verkrachtingen en mishandelingen worden massaal gedeeld via sociale media en vrouwen starten voor zichzelf op te komen. Toch zijn er nog veel vrouwen die geen steun vinden of niet weten waar zij moeten beginnen. Omdat zij niet weten hoe zij voor zichzelf moeten opkomen en op welke manier zij onafhankelijk kunnen worden.

Cijfers

In 2017 is er een officieel onderzoek naar vrouwen mishandeling gedaan door Worldwide Independent Network of Market Research (WIN). Hierin kwamen onder andere de volgende cijfers naar voren in Peru:

78% van de vrouwen zegt dat er weinig tot geen rekening wordt gehouden met de rechten van vrouwen.

30% van de vrouwen is een keer fysiek of psychologisch mishandeld in 2017.

41% van de vrouwen heeft met seksuele intimidatie of seksueel misbruik te maken gehad in 2017.

Daarom richt Stichting La Sonrisa zich in dit welzijnsproject op vrouwen in Peru. De doelgroep zijn vrouwen in erbarmelijke economische omstandigheden vanaf 18 jaar, waaronder alleenstaande moeders en niet opgeleide (jonge) vrouwen. Ook vrouwen die willen scheiden, maar wegens financiƫle afhankelijkheid niet kunnen scheiden.

Doel

Ons doel is om vrouwen in Peru op te leiden tot zelfstandige ondernemers die zich bewust zijn van hun rechten.

Wij bereiken dat doel in dit welzijnsproject door een cursus van drie maanden aan te bieden met de volgende activiteiten:

• Cursus Thaise massage
  • Muay Thai lessen ter zelfverdediging
  • Seksuele voorlichting en les over rechten voor vrouwen
  • Les in het starten van een eigen onderneming

Bij het afsluiten van de cursus ontvangen de vrouwen een officieel certificaat, uitgegeven door de Thaise massage school in Thailand. Ook krijgen zij materialen die nodig zijn om te starten met een eigen onderneming.